روستای مارگون یاسوج، تالاب بینالمللی شادگان، آبشار دره عشق
نوشته شده توسط : iran hotels

روستای مارگون

روستای مارگون یاسوج

مارگون جزء شهرستان بویراحمد است و در فاصله ٢۴ کیلومتری غرب جاده یاسوج- بروجن قرار دارد. رودخانه سقاوه از جنوب غربی آن می‌گذرد و همچنین ارتفاعاتی مانند: کوه‌بنار در شرق، کوه مارگون در شمال و کوه سقاوه در جنوب، روستای مارگون را احاطه کرده است. آب و هوای مارگون معتدل مرطوب است و مردم آن به زبان لری سخن می‌گویند و پیرو مذهب اثنی عشری هستند. اقتصاد مارگون براساس کشاورزی و دامپروری شکل گرفته است. چشمه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، آبشارها، پوشش گیاهی و حیات وحش از جذابیت‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند. هتل پارسیان یاسوج یکی از معروفترین هتل های ایران است. این آبشار بسیار بلند، به دلیل قرارگرفتن در داخل تنگه زیبای مارگون و تعدد رگه‌های آبشاری که به درون دره سرازیر می‌شوند، جذابیتی منحصر بفرد دارد. همچنین به دلیل فراوانی دشت‌های مملو از لاله‌های واژگون و گلهای رنگارنگ ختمی و دیگر گل‌های وحشی، منظره‌های بدیع پدید می‌آورند که دیدار از آن را به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل می‌کنند. آبشار مارگون واقعا دیدنی و شگفت آور است.

تالاب شادگان خوزستان

تالاب بین‌المللی شادگان 296 هزار هکتار مساحت دارد و از شمال به شادگان و خور «دورق»، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جادۀ دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خورموسی محدود می‌شود. سطح تالاب با گیاهان آبدوست چون «لویی» و «چولان» و گیاهان غوطه‌ور پوشیده شده ومحل بسیار مناسبی باری پذیرش پرندگان آبزی مهاجری است که در پاییز از شمال اروپا، کانادا و سیبری به این منطقه روی می‌آورند. در این تالاب، انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیربد، حمری، شانک و ماهیهای پرورشی و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی، اردک، گراز و ... زیست می‌کنند. تنها زیستگاه و محل زاد و ولد «اردک کرکری» در جهان این تالاب است و پرندگانی چون «گیلانشاه خالدار» و «اکراس آفریقایی» نیز از نمونه‌های بسیار کمیابی هستند که در این هتل پارسیان آبادان یافت می‌شوند. تالاب شادگان زیستگاه یک سوم از گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر نابودی است. این تالاب طبق مصوبۀ شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست تحت عنوان «پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان» به سازمان محیط زیست واگذار شده است. گفته می‌شود که تالاب دچار بحران است و احتمال دارد در آینده خشک شود.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق با بیش از صد متر ارتفاع از دل کوه با سرعت زیادی بیرون می‌جهد و منظرۀ بدیعی را پدید می‌آورد. از ویژگی‌های این آبشار یکی آنکه نه از قله کوه یا میان کوه، بلکه از دل کوه چون چاهی بیرون می‌جهد، دوم آنکه ارتفاع بسیار بلندی دارد و در سرتاسر ایران کم‌نظیر است، سوم آنکه در زیر ان فضای هموار نسبتاً وسیعی وجود دارد، چهارم آنکه در جنب این فضا رودخانۀ کارون به آرامی جاری است، پنجم آنکه در روبروی آبشار و در این سوی کارون فضای وسیع و هموار دیگری وجود دارد که درختان بلوط آنرا فرا گرفته‌اند، ششم آنکه در بین روستاهای «دره عشق»و «دورک شاهپوری» و هتل پارسیان شهرکرد قرار دارد، کهه انارستان‌های بزرگ و مزارع شالیزار جالب توجهی دارند.





:: برچسب‌ها: روستای مارگون یاسوج , تالاب بین المللی شادگان , آبشار دره عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: